جوانان ارمنی در همایش “جوان ایرانی، صلح جهانی”

موسسه ترجمه و تحقیق هور

جوانان ارمنی در همایش “جوان ایرانی، صلح جهانی”

12 آگوست به پیشنهاد وزرای امور جوانان جهان به عنوان روز بین المللی جوان انتخاب و در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد. به همین مناسبت، در کشورهای مختلف براساس شعاری که هر ساله برای روز بین المللی جوان انتخاب می شود، برنامه های مختلفی به اجرا در می آید.
امسال نیز سازمان ملل متحد، عنوان “مشارکت مدنی جوانان” را انتخاب کرده و بر اقدامات و فعالیت های عام المنفعه و بشردوستانه تشکل های جوانان از قبیل، صلح و محیط زیست و … تاکید دارد.
بدين منظور نيز به همت معاونت ساماندهی امور جوانان و با همکاری سازمان ملل متحد، دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های مذهبی و مرکز مطالعات منطقه ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس وبه مناسبت روز بین المللی جوان، همایش “جوان ایرانی، صلح جهانی” با هدف تبیین نقش جوانان ادیان الهی در توسعه صلح در 24 مردادماه، در سالن همايش ساختمان شماره1 وزارتخانه ورزش برگزار گرديد
در این همایش گری لوئیس، هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران در این همایش، پیام دبیرکل سازمان ملل متحد را به مناسبت روز بین المللی جوان قرائت نمود. آقاي گودرزي وزیر ورزش و جوانان و همچنين آقاي يونسي دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های مذهبی وجمعی از جوانان ادیان الهی که در فصل 13 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به آنان اشاره شده است، شامل مسلمانان، کلیمیان، مسیحیان( ارمنی وآشوری) و زرتشتیان به اين مناسبت سخناني ايراد فرمودند. .
گری لوئیس، هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران در این همایش، پیام دبیرکل سازمان ملل متحد را به مناسبت روز بین المللی جوان قرائت نمود.

آقاي زوريك كاراپتيان نماينده جمعي از دانشجويان و جوانان انجمنهاي ارامنه ايران در اين همايش ايراد سخن نمودند كه متن سخنراني ايشان به شرح ذيل ميباشد.
حجه الاسلام والمسلمین علی یونسی
دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیتهای مذهبی،
جناب آقای دکتر گودرزی
وزیر محترم ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران،
آقای گری لوئیس
هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران،
نمایندگان محترم مجلس،
مسئولین و حضار گرامی،

با سلام،

ضمن تقدیر از مسئولین و متولیان این همایش با شکوه و ایدۀ بسیار ارزشمند آن یعنی «جهان علیۀ خشونت و افراطی گری»، که نخستین بارتوسط رئیس جمهور کشورمان در سازمان ملل متحد مطرح شد، می خواهم با چند کلمه ای مصدع اوقات شما عزیزان شوم. انسان متمدن قرن بیست و یکم، علیرغم توسعه و تکامل خود، هنوز نتوانسته کهن ترین مشکل بشر یعنی جنگ و خشونت را که مهمترین نگرانی و دغدغه جوامع انسانی در درازای تاریخ بوده است را مهار کرده و صلح و همزیستی مسالمت آمیز را جایگزین آن نماید. در جهان امروز، پدیده صلح، این هدف و آرمان والای پیامبران الهی، قربانی زیاده خواهی ها و زورگویی های ستمکارانی شده است که هزینه جاه طلبی هایشان از حقوق تضییع شده مردمان ستمدیده پرداخت می گردد.

پایه های نظم کنونی جهان به جای استقرار بر شالوده آزادی و عدالت، که ضامن و پشتوانه گسترش صلح و آرامش می باشد، بر بستر سست ومتزلزل مصالح قدرت های بزرگ جهانی، که خود عامل عمیق شدن کینه ها و دشمنی ها می باشد، قرار گرفته است.مادامی که منافع قدرتمندان بر احقاق حقوق ستمدیدگان و برپایی عدالت جهانی ارجح شمرده شوند، دستیابی به صلح پایدار، رویای نامحقق نوع بشر باقی خواهد ماند.
خشونت سازمان یافته و نسل کشی بی سابقه ای را که در اوایل قرن پیشین و در بحبوحه جنگ اول جهانی از جانب حکومت عثمانی دامنگیر ملت ارمنی شد، و اکنون با گذشت یکصد سال از وقوع شوم آن، هنوز اقداماتی با هدف برپایی عدالت در قبال حقوق پایمال شده قربانیان آن، از طرف قدرت های جهانی انجام نشده است، می توان به عنوان نمونه ای عینی و ملموس و بستری تاریخی از بی عدالتی های فراگیر امروز دنیا دانست.
واکنش های ناروا واراده نامکفی جامعه جهانی در قبال مجازات عاملین، برقراری عدالت در قبال اولین نسل کشی قرن بیستم، بی گمان عامل و انگیزه ای قوی برای اقدامات مسببین نسل کشی هایی دیگر از قبیل نسل کشی یونانیان، آشوریان، یهودیان، اکراد و علویان ترکیه، و خشونت های معاصر همچون نسل کشی توتسی های روآندا، مسلمانان میانمار و فلسطینیان نوار غزه بوده است.
معتقدیم که تنها به واسطه اجرای عدالت واقعی است که درب های صلح و آرامش بر روی روابط ملل باز خواهد شد.
جامعه ارمنیان ایران، به عنوان عضوی از خانواده بزرگ ایرانی، که در طول تاریخ پرفراز و نشیب همواره در کنار دیگر هموطنان خود از تلاش و مجاهدت برای صیانت از عزت، استقلال و تمامیت ارضی کشور فروگذار نکرده است، در راستای احقاق حقوق و التیام زخم دیرین مردم ارمنی، انتظاری جز شناسایی رسمی نسل کشی ارمنیان در یکصدمین سالگرد آن واقعه، ندارد.
شناسایی رسمی نسل کشی ارمنیان از جانب جمهوری اسلامی ایران، نظامی که در طی حدود چهار دهه، با اقداماتی عملی و موثر، همواره در کنار مستضعفین بوده و حمایت از حقوق مظلومین در برابر استکبار را سرلوحه اقدامات خود قرار داده است، قطعا جایگاه، منزلت و آوازه ظلم ستیزی او را در بین ملل آزاده جهان ارتقا خواهد بخشید.
حضور و اثر بخشی جوانان ارمنی در سنگرهای خطوط مقدم جبهه طی هشت سال دفاع مقدس و در خلال روزهای به ثمر نشستن انقلاب اسلامی ایران و فدا کردن جانشان و رسیدن به درجه عالی شهادت در این راه، در کنار برادران مسلمان، زرتشتی، کلیمی و آشوری خود، نشان از سطح بالای همبستگی موجود در جامعه ایرانی است. واقعیتی بی بدیل که ریشه های سترگ در فرهنگ کهن و منش های برخاسته از آموزه های ایران زمین دارد.
همزیستی مسلمانان، زرتشتیان، کلیمیان، آشوریان و ارمنیان ایران، که سده های متمادی است بر پایه احترام متقابل به عقاید و رسوم یکدیگر، در کنار یکدیگر و با هدف تعالی و پیشرفت کشور انجام می گیرد، می تواند گواهی توانا و الگویی حقیقی در خصوص امکان ایجاد جهانی عاری از جنگ و خشونت، توام با احترام متقابل، عدالت و همبستگی بین ملل مختلف باشد.
سعادت دنیوی و اخروی انسان که رسالت همه پیامبران الهی بوده است، تنها در صورت استقرار صلح و آرامش میان انسان ها به وجود خواهد آمد، و دستیابی به این آرمان والای الهی نیز تنها در شرایط برقراری عدالت صورت خواهد گرفت.

با تشکر
جمعی ازجوانان و دانشجویان انجمنهای ارامنه ایران

در پايان نمايندگان در كنفرانس خبري شبكه خبر شركت كردند و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.اين همايش امروز نيز در سالن همايش وزارت كشور ادامه دارد و جناب آقاي روحاني رئيس جمهور در آن سخنراني خواهند نمود.

Իրանի հայ երիտասարդները «Համաշխարհային խաղաղութիւն եւ իրանցի երիտասարդը» խորհրդաժողովում

Օգոստոսը 12-ը ՄԱԿ-ի կողմից ճանաչւել է Երիտասարդութեան համաշխարհային օր: Այդ առիթով ամէն տարի բոլոր երկրներում միջոցառումներ են տեղի ունենում երիտասարդութեան հարցերը քննարկելու նպատակով:

Այս տարի «Համաշխարհային խաղաղութիւնը եւ իրանցի երիտասարդը» խորագրով երկօրեայ խորհրդաժողով էր կազմակերպւել ՄԱԿ-ի գրասենեակի հովանաւորութեամբ, Իրանի երիտասարդների հարցերը կարգաւորող կազմակերպութեան եւ նախագահի կրօնական փոքրամասնութիւնների հարցերի գրասենեակի միջոցով, շեշտադրելով երիտասարդների դերը համաշխարհային խաղաղութեան պահպանման ու ծաւալման գործում ու լայն տեղ տալով կրօնական փոքրամասնութիւնների երիտասարդներին:

Խորհրդաժողովին ելոյթ է ունեցել կրօնական փոքրամասնութիւնների հարցերով նախագահի օգնական հոջ. Իւնեսին, Սպորտի նախարար Գուդարզին եւ բոլոր կրօնական փոքրամասնութիւնների երիտասարդ ներկայացուցիչները, ընթերցւել է ՄԱԿ-ի նախագահ օրւայ առիթով Բան Կի Մունի պատգամը: Հայկական միութիւնների երիտասարդների կողմից ելոյթ է ունեցել Զօրիկ Կարապետեանը՝ ՀՅԴ «Յովնան Դաւթեան» Ուսանողական միութիւնից: Զօրիկ Կարապետեանը իր խոսքում անդրադարձել է նաեւ Հայոց Ցեղասպանութեան հարցին մասնաւորապես նշելով.

Թէեւ նախորդ դարասկզբին եւ առաջին աշխարհամարտի թոհուբոհին, հայ ժողովրդի դէմ, Օսմանական իշխանութեան կողմից իրագործւած կազմակերպւած բրտութիւնից եւ աննախադէպ Ցեղասպանութիւնից անցել է 100 տարի, սակայն աշխարհի գերուժերը, դեռեւս որեւէ քայլ չեն կիրառել զոհերի ոտնահարւած իրաւունքների եւ արդարութեան վերահաստատման նպատակով, որը կարելի է բացայայտ եւ շօշափելի օրինակը համարել այսօրւայ աշխարհում ծաւալւած անարդարութիւնների: