نسل کشی ارمنیان :ترامپ از آنجا باید آغاز کند که رونالد ریگان به اتمام رسانده بود

موسسه ترجمه و تحقیق هور

نسل کشی ارمنیان :ترامپ از آنجا باید آغاز کند که رونالد ریگان به اتمام رسانده بود.

نوشته شده توسط: ایساک یونانسیان

روزنامه امریکایی (The Hill) مقاله ای از آنتونی بارسامیان،فعال جامعه ارمنی امریکا و نوبار آفیان دانشمند و خیر ارمنی تحت عنوان «نسل کشی ارمنیان:آغاز از آنجا که رونالد ریگان به اتمام رساند» منتشر کرده است.نویسندگان این مقاله با اشاره به واقعه نسل کشی ارمنیان و ارائه برخی مدارک امیدوار بوده که دونالد ترامپ راه رونالد ریگان رئیس جمهور پیشین ایالات متحده امریکا را ادامه داده و نسل کشی ارمنیان را به رسمیت بشناسد.

36 سال قبل رونالد ریگان کاری کرد که پس از او هیچ رئیس جمهوری جرأت انجام آن را نداشت است،او با بکار بردن واژه نسل کشی به مصیبت ها و جنایاتی اشاره کرد که ما بین سال های 1923-1915 از سوی حکومت عثمانی بر ارمنیان گذشته بود. در این جنایات بیش از یک و نیم میلیون ارمنی به طرز فجیعی کشته و یا در راه تبعید جان سپردند.

امروز جمعیت ارمنیان پراکنده در سرتاسر جهان رقمی بالغ بر 10 میلیون نفر تخمین زده می شود، که از این رقم یک و نیم میلیون ارمنی ساکن ایالات متحده می باشند.با مساعدت های هنری مورگنتاو سفیر وقت امریکا در ترکیه در سال 1918،صندوق و برنامه کمک های مالی امریکا در خاورمیانه تشکیل شد تا مانع از نابودی کامل ارمنیان شود.بر طبق شواهد رسمی تا سال 1930 چیزی بالغ بر 117 میلیون دلار کمک از سوی ایالات متحده به این صندوق شده است که بر اساس نرخ امروز رقمی معادل 25/1 میلیارد دلار برآورد می شود.بر اساس این برنامه ارمنیان،یونانیان و آشوری های بسیاری جان سالم بدر برده اند.

در اوایل قرن بیستم ارمنیان بزرگترین جمعیت پنهاهنده جهان را تشکیل می دادند و متاسفانه امروز این مهاجرت و پناهندگی برای مردم سوریه تا سودان در حال تکرار است.

انکار و عدم پذیرش یک جنایت موضوع خطرناکی است اما فراموش کردن یک جنایت مساوی با ارتکاب جنایتی جدید است.اصلی که حتی آدولف هیتلر نیز از آن تبعیت کرد، او در زمان فرمان حمله نازی ها به لهستان در سال 1939 در جمع سربازان ارتش گفته بود: «امروز چه کسی نابودی ارمنیان را به خاطر می آورد». به نظر می رسد آدولف هیتلر نیز در محاسباتش دچار اشتباه شده بود زیرا بسیاری بودند که ارمنیان را فراموش نکردند.

رافائل لمکین حقوقدان لهستانی در سال 1941،با اشاره بر جنایات روا رفته بر ملت ارمنی واژه نسل کشی را ابداع و به تصویب سازمان ملل متحد رساند.سپس در سال 1951 با اشاره به نابودی ارمنیان توسط حکومت عثمانی و هولوکاست یهودیان، قطعنامه پیشگیری و جلوگیری و همچنین مجازات جنایت نسل کشی به تصویب رسید.

در سال 1981رونالد ریگان به خطرات عدم پذیرش و فراموشی جنایت علیه بشریت پی برد و در نطقی گفت:

«نسل کشی ارمنیان، هولوکاست یهودیان و نسل کشی کامبوجی ها که پس از آن روی داد درس های نسل کشی است که هرگز نباید فراموش شود.»

از رونالد ریگان که بگذریم پس از او تمامی کاندیدهای ریاست جمهوری از دو حزب جمهوری خواه و دموکرات در زمان تبلیغات انتخاباتی از نسل کشی ارمنیان سخن گفته و وعده پذیرش آن را پس از انتخاب به عنوان رئیس جمهور داده اند.اما متأسفانه ملاحضات سیاسی و اقتصادی باعث شد تا این افراد پس از رسیدن به کرسی ریاست جمهوری این موضوع را به فراموشی سپرده، یا با واژه هایی چون کشتار و مصیبت بزرگ از بار مسئولیت آن شانه خالی کنند.هیچکدام جرأت نداشتند واژه اصلی یعنی «نسل کشی» را بکار ببرند.

با توجه به مشکلات عدیده و جاری ایالات متحده امریکا و وظیفه دشوار رئیس جمهور به نظر می رسد که مسئله نسل کشی ارمنیان اهمیت چندانی نداشته باشد اما تاریخ خواهان عدم فراموشی و روبرو شدن با واقعیات است.

برخی دونالد ترامپ را با رونالد ریگان مقایسه می کنند، به خصوص وقتی که وی رسوم قدیمی را نادیده گرفته و از آن ها تبعیت نمی کند.24 آوریل سال جاری مصادف است با صدو دومین سالگرد نسل کشی ارمنیان، از این رو باید امیدوار باشیم که دونالد ترامپ از آنجا آغاز کند که رونالد ریگان به اتمام رسانده بود.